Kommode – Analog Dance Music ute nå!

August 25, 2017ban
5/6 Dagbladet “Årets kanskje beste norske popplate»
 
5/6 VG «En kjær sak man ikke helt forstår hvordan man klarte seg uten”
 
5/6 GAFFA «Ekte og varmt»
 
5/6 Aftenposten «Lett å bli hekta»
 
5/6 NRK P3 “Deilig indiepop med elementer av både jazz, disco, funk og house på lekent vis»
 
5/6 Deichman «Årets norske album?”
 
Morgenbladet «I overkant solid debutalbum»
 
9/10 Louder Than War «There’s not much that can be said about this album that isn’t an expletive of joy»
4/5 Classic Pop «Combine this with a refreshing G&T for a perfect sunset soundtrack.»
 
8/10 Uncut «it’s gentle grooves and Bøe’s subdued vocals make for an appealing debut, especially on the sun-kissed ‘Fight or Flight or Dance All night’, with it’s muted trumpets and joyful guitar riff»
 
8.5 The Line Of Best Fit «the ebb and flow of ADM is a perfect blend of warm intoxicating patterns, catchy hooks and soft hypnotizing vocals.»
En Kommode rommer. Lyden av bandet Kommodes første album Analog Dance Music rommer rytme, 18 bergensere på en rekke instrumenter, den rommer samba, jazz og en kontinental vind som blåser gjennom ti sanger.
Eirik Glambek Bøe sysler vanligvis med minimalisme i sitt andre band, Kings of Convenience. Ryggraden i Kommode handler om det motsatte. Om et lydbilde som fylles. Av lyder og rytmer som kunne kommet fra et diskotek, en lys sommerkveld med lette klær, kanskje i Frankrike et sted. – Problemet er at jeg lager låter som går litt for treigt for å danse til, forteller Glambek Bøe, mannen som i dag utgjør Kommode sammen med barndomskameraten Øystein Gjærder Bruvik. For Glambek Bøe har vokst opp med lyden av diskorytmer i ørene. Som Whams «A Ray of Sunshine» fra 1983-platen Fantastic, men også house og techno.
Det finnes et bilde av Kommode som beskriver Glambek Bøes tankegang rundt bandet godt. På bildet er det tre personer. De har stilt seg opp på en støvete grusbane på Nordnes i Bergen. De er svette og har skutt, løpt, truffet stangen og kanskje satt inn et hodestøt. Kveldssol presser seg inn mellom hustak utenfor gjerdet. Det er lek. Og utgangstanken til Glambek Bøe var at han savnet leken i musikken, han savnet å spille musikk uten en profesjonell kontekst rundt. Uten et apparat, uten intervjuer, stort sett uten konserter. Musikk for musikkens skyld. Ut av den tanken kom Kommode.
Kanskje omslagskunsten som rammer inn Kommode-tonene, av den norske kunstneren Inger Johanne Nygren, sier noe om låtene. Bildet er mettet med elementer, med redskaper man kan utføre håndverk med. Analog Disco Music er også et håndverk, som har blitt meislet ut gjennom en innspillingsperiode på fem år. Nå kan du (nesten) danse til det.

Comments are closed.